(Uhkailu, kiristys ja) LAHJONTA!!!

Pentu on kiltti ja söpö ja tottelevainen, paitsi sitten kun tulee se hetki kun se ei ole. Eilen sain pennulta huomautuksen siitä että luoksetulon kanssa pitää alkaa tekemään nyt ihan tosissaan töitä vaikka sitä on jo nyt tietysti harjoiteltu paljon. Pentu sanoi että nyt ei nukuta siellä hihnan toisessa päässä, minä en ole vielä valmis. Enhän minä muuta olettanutkaan. Tuon vanhemman perskärpäsen kanssa luoksetulo on vain aina ollut se yksi asia jonka kanssa ei ole tarvinnut juurikaan tuskailla. On tilanteita joissa se ei ole varma mutta normaalissa arjessa Bellan luoksetulo toimii hienosti. On meilläkin ollut ongelmia mutta niistä myöhemmin. 

Sitten tulee Sheila 12 viikkoa jolla ei ole mitään ongelmaa kadota pihan toiseen päähän vaikka ei näe missä minä olen ja joka päätti eilen ensimmäistä kertaa lällätellä että "tuu ite sen hihnas kanssa" ja juosta karkuun. Tehokas EI sai penskan maihin mutta tämä oli oikein hyvä herätys todellisuuteen. Tästä johtuen namitasku kulkee nyt matkassa 24/7 ja kaikki lelut hävisivät lattialta. Ai ei kiinnosta tulla minun luokseni? Katsotaanko?! Kaikki kiva tulee jatkossa minulta ja aina on kannattavaa tulla minun luokseni. By the way, kehut eivät toimi pienellä mustavalkoisella oikeastaan ollenkaan. Se on silleen "mitä siinä hihkut? Missä herkut? Missä lelut?" Samaa teki muuten Bella aluksi. Koirakoulussa ohjaaja käski hihkumaan lisää ja me katsottiin Bellan kanssa toisiamme että "miksi?" Sellainen käytös oli pienen puudelin mielestä omituista. Nyt Bellakin kestää enemmän hihkumista ja on ihan mukana.

Siis pieni, itsep...itsenäinen pentu mukaan ja metsään. Hihnassa mentiin ensin. Tiputin herkun maahan ja aloin tutkimaan sitä kiinnostuneena seisaaltani. Tökin maata kengälläni ja kumarruin hieman katsomaan lähempää, kädet selän takana koska en halua opettaa tuota vain seuraamaan kättä. Ei mennyt kauaa kun pentu tuli myös katsomaan mitä oikein tuijottelin maahan. KANAA!! Pieni matka eteenpäin ja sama. Sitten mentiin vähän matkaa ja odotin että pentu katsoo minuunpäin ja kutsuin sitä luokse. Vuorottelin pari kertaa vielä näitä ja sitten pentu vapaaksi. Selvästi enemmän alkoi kiinnostamaan missä minä menen ja heti oli karvainen pyörimässä jaloissa jos pysähdyin katsomaan alaspäin. Välillä menin kyykkyyn selkä pentuun päin ja tietty palkka taas kun pentu tuli katsomaan. Välillä mentiin vähän matkaa, välillä jotain tapahtui melkein heti edellisestä. Koska eilen ongelma tuli silloin kun olin laittamassa hihnaa pantaan, koskin moneen kertaan pantaa samalla kun annoin namin. Viimeinen nami tuli silloin kun hihna laitettiin kiinni.

Olen tyytyväinen tuohon treeniin ja Sheilakin oli täysin mukana kananmetsästyksessä. Tavoitteena oli opettaa että minä olen seuraamisen arvoinen kohde, mutta myös sitä että luoksetulo ei tarkoita mitään tyhmää. Joo joskus joutuu hihnaan mutta senkään ei tarvitse tarkoittaa jotain ikävää. Tämänkin asian kanssa tapeltiin Bellan kanssa aikoinaan.

Edellisellä omistajallaan Bella oli oppinut että luoksetulo tarkoitti samaa kuin hihna ja hihna samaa kuin kaiken kivan loppu. Se ei suostunut tulemaan aluksi luokse lenkeillä koska pelkäsi joutuvansa kiinni. Bellan kanssa otettiin käyttöön sana "hihnaan" aina kun se hihna oli tarkoitus laittaa kiinni. Tällöin koira tiesi että koskaan muulloin ei sitä hihnaan laittamista tarvinnut pelätä, sitä ei tapahtunut kuin tuon sanan yhteydessä. Luoksetulosta tuli siis ihan kiva juttu johon ei liittynyt mitään negatiivista. Pikkuhiljaa Bella oppi senkin että se hihnakaan ei oikeastaan ole niin kamala juttu. Kerran hihnaan laittaminen ei automaattisesti tarkoita että siinä mennään koko loppulenkki. Ja kivaa voi olla hihnan kanssakin. 

Tää on kyllä kauhean mielenkiintoinen tie jolle olen lähtenyt. Kaikki ne jutut joista olen etukäteen lukenut alkavat käydä selviksi. Mitä tarkoittaa että koira tekee töitä vain itselleen, että koira on itsenäinen, että koira on paimenkoira. Ja ollaan vasta ihan alussa! Viikko 12 ja näen jo vilahduksia siitä mitä on tulossa. Kivaa!

Strategiset mitat:
Vko 10 5,2 kg
Vko 11 6,0 kg
Vko 12 6,7 kg



Kommentit

Suositut tekstit